Spanje volgens Anne van Dos Cortados

'Dos Cortados' is er voor de vakantieganger die geïnteresseerd is in het échte Spanje.
Op onze website vind je een selectie van Bed and Breakfast's, appartementen en vakantiehuizen in Spanje en bijna allemaal bevinden ze zich op het platteland of in een authentiek Spaans dorpje.

Veel accommodaties zijn van Nederlandse en Belgische eigenaren.
En dat het prachtige achterland van o.a Andalusië, Catalonië of de Costa Blanca heel goed samen kan gaan met pure luxe en verwennerij, bewijzen deze accommodaties wel.

De diensten van Dos Cortados zijn helemaal gratis en geven een helder beeld van hoe jouw ideale Spanje-vakantie er uit zou kunnen zien.
Neem eens een kijkje, proef de sfeer en laat je betoveren...
KLIK HIER OM DE WEBSITE TE BEKIJKEN

80 Dagen Spanje, een onvergetelijke reis

We zijn weer terug in Deventer. Moe, vol van indrukken en intens gelukkig met alles wat we hebben mogen meemaken in het mooie Spanje.

Toen we op 9 juni dit jaar de auto startte voor de eerste etappe van de reis hadden we een globaal plan van de te bezoeken steden en gebieden en de intentie om alles wat we tegen zouden komen uitgebreid vast te leggen op foto en video.
Tijdens de eerste drie weken hebben we een prachtige reis gemaakt langs respectievelijk San Sebastian, Pamplona, Tudela, Jaca, Logroño, Bilbao, Santander, Valladolid, Salamanca, Segovia, √Åvila, Madrid, Toledo, Cáceres, Trujilo, Zafra en Jerez de la Frontera.

Dos-Cortados_Spanje_Rioja

We waren lyrisch over de fantastische landschappen, de imposante historische bouwwerken, de middeleeuwse stadjes, de gezellige tapas-barretjes, de geweldige jeep-safari door Parque Nacional Monfrag√ºe met Gert-Jan en Elly, de exclusieve privé rondleiding met vinologe Lola door de bodegas van Gonzalez Byass (met dank aan Ries Coolen van Heineken) en de vele lieve mensen die we onderweg zijn tegen gekomen.
Er zijn duizenden foto's en vele uren video gemaakt van al het moois dat we hebben gezien. En na drie weken waren we uitgeput. We konden even bijkomen bij Finca Alegria de la Vida waar Margreeth en Bert ons liefdevol hebben ontvangen. Zij namen ons mee naar Casa el Naranjo van Erica en Rik waar we te gast waren op het openingsfeest van CCA een gloednieuwe organisatie voor fietsvakanties in Andalusië.

wonen-in-spanje-Dos-Cortados

Daar ontmoeten we o.a. Saskia van Sasstilo (styling, fotografie en webdesign) en haar man fotograaf Chris, Gerard en Nelly van B&B Casa √Ålora en Frank en Betty van B&B Casa las Olivas.

Onze volgende halte was een klein vakantiehuisje in de bergen bij Sayalonga, waar we zes weken hebben vertoefd. Hiervandaan hebben we een aantal B&B's kunnen bezoeken. Zo hebben we Jan en Jos van het luxe B&B Dos Iberos eindelijk in levende lijve ontmoet en hebben we kennis gemaakt met het gloednieuwe B&B Casa Los Dos van Ad en Erik.

Andalusie_Jerez_Spanje_Dos-Cortados

Remco en Andre van La Perla de Frigiliana lieten hun B&B niet alleen zien maar ook beleven door ons een nacht in hun suite aan te bieden.

Patricia van der Zee van makelaardij Papacados Casas is actief in de Dutch Diva's, een club Nederlandse dames allen woonachtig in de omgeving van Malaga, vroeg ons mee te gaan naar een ZondagZomerBorrel op het strand van Torre del Mar, alwaar we wederom met een heleboel Spaanse Nederlanders konden kennismaken.

We gingen met onze vrienden Michel en Monique naar een wijnproeverij van Bodega Bentomiz waar André en Clara met hun bijzondere wijnen de ene internationale prijs na de andere in de wacht slepen. We hebben geluncht bij Ira en Lesley van Hacienda la Suerte in de provincie Cordoba samen met Ibolja en Rob van Cortijo el Sueño.

Cordoba_Andalusie_Spanje_Dos-Cortados

We werden door Gerrit en Judith van Hacienda Guaro Viejo uitgenodigd voor een groot strandfeest met barbecue 'Argentina Style' op het strand van Marbella.
Via Jos en Jolande van Inmobiliario Quierosol kwamen we in contact met Andi die een dia de extranjeros (dag van de buitenlanders) organiseerde in Sayalonga waardoor ik een week later mijn kunsten als DJ kon vertonen op een Spaans dorpsplein. Datzelfde mocht ik doen op het verjaardagsfeest van Harm en Henk in Arenas en bij Ellen en Pim in Alhaurin el Grande. Heerlijk om de zomernachten te vullen met zwoele en swingende muziek!

Leven-in-Andalusie-Dos-Cortados-Spanje

Gerard van Bike 2 Malaga wist mij te verleiden tot het rijden van de panoramaroute op een snikhete dag in Malaga. Dezelfde avond bood Hélène van het bekende restaurant Vino Mio ons spontaan aan om met haar mee te eten op het terras van haar prachtige zaak. Daarna liet ze ons vol trots het luxe design appartementencomplex Coronado zien waar zij mede-eigenaar van is. Een paar dagen later toonden Jeroen en Frens ons eveneens vol trots hun nieuwe boetiekhotel Villa Lorena, gelegen in een prachtige oude villawijk in Malaga.

dos-cortados-Spanje-Andalusie

Door het plotse overlijden van Anne's stiefbroer kreeg onze reis een andere kleur. Nadat we terugkwamen van de crematie in Nederland hebben we alle verdere plannen laten vallen en hebben we per dag gekeken wat we wilden doen.

Floortje en Lex van Jeep verhuur Andalusie Adventure hebben ons een heerlijke onvergetelijke dag bezorgd op hun prachtige Finca Fahala.

Daarna hebben Annemarie en Monique van Casa de Orange in Alhaurin el Grande ons een mooie kamer aangeboden waar we heerlijk konden bijkomen. In Alhaurin bezochten we Bas en Miriam van Casa PiPa en Joan van Finca Sonrisa. De vele gesprekken in deze dagen hebben ons definitief duidelijk gemaakt dat Spanje ook óns toekomstige thuisland zal worden.

Spanje-Andalusie_bed-and-breakfast-Dos-Cortados

Op maandag 27 augustus reden we naar Cuenca waarvandaan we een dag later de resterende kilometers naar huis zijn gereden. Op woensdag 29 augustus om 12.30 uur kwamen we aan in Deventer. Onze trouwe Prius heeft er bijna 11.000 km op de teller bijgekregen. De totale benzinekosten waren 940 euro (8,5 cent per km). We hebben onderweg een batterij-oplader, een computermuis, een zonnebril en een elektrische tandenborstel in de diverse hotelkamers laten liggen maar we zijn een onbetaalbare schat aan ervaringen rijker!

spaanse-recepten-dos-cortados-garnalen

We willen bij deze graag alle mensen bedanken die met ons mee hebben geleefd, ons hebben geholpen en ons hebben getroost en gesteund op de moeilijke momenten. Bedankt ook voor de vele lieve en leuke commentaren op de blogs en op Facebook.
Het zal nog even duren voordat we alles hebben kunnen verwerken en voordat we echt kunnen beseffen wat voor een ongelofelijk mooie en indrukwekkende reis dit is geweest. De nieuwe vrienden die we hebben ontmoet worden onze toekomstige 'buren'. We voelen ons gezegend om deel te zijn geworden van deze bijzondere club mensen en kijken uit naar onze volgende trip!